مقالات

وسایل موردنیاز برای برق کشی ساختمان

برق کشی ساختمان مانند هر کار دیگری برای اینکه براحتی و درست انجام شود ، نیازمند وسایل و ابزارآلاتی است که بدون وجود آنها ، برق کشی ساختمان امکان پذیر نخواهد بود.البته منظور ما از وسایل و تجهیزات ، وسایل استاندارد و با کیفیت است تا با استفاده ازآنها بتوانیم به یک نتیجه مطلوب برسیم.لازم است که سیم کشی ساختمان توسط افراد حرفه ای و به شیوه صحیح و استاندارد انجام شود ، تا ما را در آینده دچار مشکل نکند.

ابزارآلات برق کشی ساختمان

کار برقی بدون ابزار مناسب امکان پذیر نیست.از جمله ابزارآلاتی که وجود آنها برای برق کشی ساختمان ضروری است میتوان به نردبان ، فاز متر ، پیچ گوشتی ، نوار سیم ، متر ، دستگاه های اندازه گیری ( مولتی متر) ، سیم چین ، تستر ولتاژ ، انبر دست ، سیم لخت کن ، دریل و چراغ قوه اشاره نمود.این ابزارآلات برای برق کشی در هر مکانی از خانه های کوچک گرفته تا ساختمان های تجاری و … استفاده میشوند و هر کدام از این وسایل در طراحی های مختلف و کیفیت ، کارایی و قیمت های متفاوت در بازار موجود هستند که هرکس متناسب با نیاز ، بودجه و دیگر شرایط ، ابزارآلات مناسب برای کار خود را انتخاب میکند.

فازمتر – برای باز و بسته کردن پیچ ، تشخیص وجود ولتاژ الکتریکی و تشخیص سیم فاز از نول از فازمتر استفاده میشود.

پیچ گوشتی – پیچ گوشتی وسیله ای است که برای باز و بسته کردن پیچ ها مورد استفاده قرار میگیرد.پیچ گوشتی در برق کاری برای باز و بسته کردن پیچ های پریزها ، فیوز و … استفاده میشود.

دریل – دریل وسیله ای است که برای سوراخ کردن دیوار و سایر سطوح مورد استفاده قرار میگیرد.در برق کشی ساختمان ، در بعضی از موارد نیاز به سوراخ کاری داریم که برای این منظور از دستگاه دریل استفاده میکنیم.به عنوان مثال برای نصب مهتابی باید سوراخ هایی توسط دریل در دیوار ایجاد شود.

نردبان – همانطور که همه شما میدانید ، برق و تجهیزات دارای نیروی الکتریکی می توانند خطرات قابل توجهی برای افراد ایجاد کنند و البته با رعایت برخی نکات ایمنی در مورد برق ، می توان از بروز حوادث بسیاری جلوگیری کرد.یکی از نکات قابل توجه برای حفظ ایمنی کار با برق ، استفاده از نردبان های ساخته شده با ریل های جانبی غیر رسانا (به عنوان مثال فایبرگلاس و چوب) است.

در برق کاری ساختمان علاوه بر ابزارآلات به وسایل دیگری (تجهیزات برقی ساختمان) هم نیازداریم.جعبه تقسیم ، کلید و پریز ، لامپ ، فیوز ، سینی کابل ، سیم و کابل ، لوله سیم کشی ، دو شاخه و نربان کابل از جمله این وسایل هستند.

کاربرد سیم و کابل در برقکاری ساختمان

سیم و کابل یکی از وسایل ضروری برای سیم کشی ساختمان ها هستند.سیم و کابل ها برای انتقال و توزیع برق به نقاط مختلف یک ساختمان ، استفاده میشوند و از این جهت انتخاب صحیح آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در یک دسته بندی ، سیم ها به دو دسته سیم های تک رشته ای و سیم چند رشته ای تقسیم بندی میشوند.برای سیم کشی روکار ساختمان از سیم های دو رشته ای و برای سیم کشی توکار از سیم های تک رشته ای استفاده میشود.

اگر بخواهیم سیم های برق را از نظر کارایی تقسیم بندی کنیم ، آنها به سه دسته سیم های افشان ، سیم های نیمه افشان و سیم های مفتولی تقسیم بندی میشوند.

از ویژگی سیم افشان میتوان به مقاومت بالای آن در برابر حرارت اشاره نمود.سیم برق افشان معمولا برای سیم کشی توکار در ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرد.

دوستان و همراهان عزیز در این مقاله اطلاعات مختصری در مورد تجهیزات ضروری برای برق کشی ساختمان ها اشاره شد.اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید ، سایر مقالات این سایت را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *